Komentář k výsledkům průzkumu
Veletrh Invex-Computer každoročně navštěvují lidé zabývající se profesionálně informačními technologiemi i širší veřejnost. Mají možnost se zde seznámit s trendy, technologiemi a novinkami v oboru. Zdaleka však nejde jen o shlédnutí stánků a firemních prezentací.
Z neobyčejně široké palety diskusních témat z oblasti informačních technologií dominovalo na letošním Invexu jediné: Internet jako neomezený komunikační prostor. O Internetu se hovořilo nejen v neformálních debatách, nýbrž byl i předmětem standardizovaných otázek anket, jejichž cílem bylo získat názorový obraz té části populace ČR, pro kterou
informační technologie a celosvětová počítačová síť představují
integrální součást jejich života a práce.
Také agentura DEMA, a. s., zabývající se profesionálně průzkumy trhu a veřejného mínění, zaměřila v letošním roce své průzkumné aktivity na problematiku Internetu. Do jedné z veletržních anket proto zařadila i blok otázek, týkajících se projektu "Březen - měsíc Internetu" (BMI). Výběrový soubor respondentů zahrnoval zástupce TOP managementu, manažery a poradce firem,
ředitele a specialisty
z oblasti ekonomické, informačních technologií, obchodu i nevýrobní sféry, podnikatele i reprezentanty marketingu a reklamy.
DEMA a. s., Michalská 12, 110 00 Praha 1, tel. 263663, 269335, fax. 24230129, e-mail: info@dema.praha.cz
CHARAKTER VÝZKUMU : |
anketa |
TYP VÝZKUMU : |
DEMA /ANKETA |
LOKALITA: |
Brno |
DOTAZOVÁ MÍSTA: |
areál
výstaviště |
CÍLOVÝ SOUBOR: |
odborná veřejnost, návštěvníci veletrhu INVEX-COMPUTER 1999 |
VÝBĚROVÝ SOUBOR: |
403 osob |
TERÉNNÍ SBĚR DAT: |
4. a 5. 10. 1999 |
INFORMACE VYDÁNA: |
4. 11. 1999 (od tohoto data veřejně využitelná) |
SPECIFIKA: | otázky
byly položeny v rámci projektu BMI |
Jaké existuje povědomí o kampani na podporu internetu ?
Ukázalo se, že po vyslovení názvu "Březen - měsíc Internetu", reagovala většina
respondentů z řad odborné
veřejnosti pozitivně, tj. věděla, o co se jedná (68 %).
Konkrétně:
- každý sedmý respondent (14%) se zúčastnil některé z akcí, probíhajících v minulých dvou letech v různých
směrech. a úrovních.
- každý druhý (54%)
byl informován o její existenci.
Dominantní informační roli v propagaci kampaně sehrávají média. Jako informační zdroj je uvedlo 44% respondentů (z toho 40% výhradně, 4% v kombinaci s dalšími zdroji).
Že interaktivní internetová komunikace je na počátku budoucích zvyklostí vyhledávání informací, dokládá údaj o využití Internetu v souvislosti s kampaní:
ačkoliv návštěvníci odborných dnů patří k internetově vyspělejší části populace jak z hlediska počítačové vybavenosti a zdatnosti, tak možnosti připojení, prozatím pouze 8% respondentů vyhledávalo údaje z webovských stránek zveřejňujících informace o kampani
(z toho 6% výhradně z Internetu, 2% v kombinaci s médii).
Percentuální podíl těch, kteří se o kampani dověděli z jiných zdrojů, tvoří 5% (z toho 3% výhradně, 2% v kombinaci s médii). To, že se mezi konkrétně jmenovanými objevují rodinní příslušníci, známí nebo spolupracovníci, dokládá, že neformální komunikace má stále svoji působnost a že se o kampani hovořilo i na zcela neoficiálních místech.
Jaký zájem projevili návštěvníci o projekt dalšího ročníku kampaně BMI?
Třetí ročník kampaně "Březen - měsíc Internetu" počítá s řadou aktivit z různých oblastí. Dotazovaným osobám byl předložen lístek, na kterém byly
napsány názvy a stručné charakteristiky akcí tvořící základní programovou skladbu projektu. Respondenti byli požádáni, aby označili ty akce,
které
by je zajímaly.
Nutno poznamenat, že reakce respondentů při čtení lístku byly vstřícné. V poznámkách a komentářích, kterými doprovázeli svůj výběr, často oceňovali
koncepci projektu z hlediska různorodosti. Měli pocit, že nabídka může uspokojit i je. Viděli v ní takovou parketu, která respektuje
jak předmět jejich zájmu či profese a možnost stát se
příjemci informací, uživateli
produktů a služeb, tak jim dává šanci
pro vyvíjení
vlastní aktivity a iniciativy.
Těch respondentů, které přehled hlavních akcí vůbec neoslovil, tzn.nevybrali si ani jednu akci, bylo pouze 2,5% (v absolutním počtu šlo o 10 osob z celkově 403 dotazovaných).
Většina oslovených návštěvníků (97,5%) si dokázala vybrat. Nejčastěji šlo o dvě akce (41%).
Čtvrtinu zaujaly tři akce (26 %), pětina preferuje jednu akci (19 %).
Koho oslovily konkrétní akce?
Analýza získaných výsledků podle základních socioprofesních identifikací dokládá výše uvedené konstatování ohledně kladné reakce respondentů na šíři, pestrost kampaně BMI. Potvrdilo se, že ke konkrétním akcím nabídkového vějíře
inklinují určité skupiny populace, tzn. že existuje reálná šance, aby byly uspokojeny zájmy mužů a žen, osob různého věku, vzdělání,
pracovně profesního zařazení i řídící pozice.
Výsledky ankety signalizují, že hitem kampaně BMI bude vše, co se bude točit okolo sféry obchodu, zvýhodněných nabídek služeb a výrobků souvisejících s Internetem nebo přes něj prodávaných. Eminentní zájem o toto téma má vrcholový management, manažeři, poradci a ekonomové firem, podnikatelé, obchodníci a lidé z marketingu.
V podstatě stejné kategorie odborné veřejnosti preferují akce týkající se problematiky e-businessu souhrnně nazývané "Jak mění Internet podnikání.
Uvedenému segmentu odborníků se ve zvýšené míře zamlouvají také odborné konference a semináře. Odborná fóra značně lákají
i
specialisty z oboru IT: správce sítí, analytiky a programátory.
Popularizační akce v knihovnách pod názvem "Do knihovny na Internet"
preferují státní zaměstnanci a specialisté vyššího vzdělání jako jsou např.lékaři, učitelé, vědci, tlumočníci, osoby pohybující se ve světě financí, apod.
Zájem o informace, které se budou točit okolo evropské integrace a zapojení naší země do
Evropské Unie, vedené v projektu pod kapitolou "ČR na cestě k informační společnosti" avizují hlavně reprezentanti TOP managementu, manažeři, ředitelé a správci IT a specialisté - učitelé, vědci, právníci.
"Dny Internetu ve městech" častěji upoutávají pozornost těch, kteří se pohybují v oblasti obchodu, s "První dětskou konferencí" se více ztotožňují ti, kteří pracují ve firmách jako poradci, asistenti a konzultanti nebo mají své zázemí v médiích. Zástupci stejných profesí a také státní zaměstnanci, včetně specialistů ze zdravotnictví signalizují vyšší zájem o projekt "Internet pro postižené" připravovaný ve spolupráci s Kontem bariéry. Soutěže častěji lákají
specialisty - učitele, lékaře, ale i lidi z novinářské branže, o
"Aktuální čísla českého Internetu" se zajímají hlavně ti, kteří působí ve funkci
manažerů, poradců, konzultantů, v oblasti marketingu a reklamy a také obchodníci a dealeři.