| Největší překážkou rozvoje elektronického podnikání je neznalost 18.6.2001 Nízká úroveň znalostí Internetu a informačních technologií je největší překážkou rychlejšího rozvoje elektronického podnikání malých a středních firem. Myslí si to 30 procent představitelů 136 jihomoravských podniků s maximálním počtem do 100 zaměstnanců, které se zúčastnily květnového výzkumu společnosti DEMA. Ze zúčastněných firem má připojení k Internetu 82 procenta, dalších 6 procent je plánuje do konce příštího roku a 12 procent s ním nepočítá vůbec. Výzkum byl součástí projektu sdružení BMI, sponzorovaného společností TELE2, jehož cílem je seznámit postupně firmy v sedmi regionech ČR se základy elektronického podnikání a poskytnout jim autentické poznatky tuzemských firem, které již mají reálné zkušenosti z nových forem podnikání s využitím informačních a komunikačních technologií včetně Internetu. Zároveň vždy probíhá v daném regionu výzkum mapující připravenost malých a středních firem na elektronické podnikání, jejich názorovou orientaci, současné a zamýšlené budoucí chování a hlavní překážky bránící jim v rychlejším postupu. Po květnovém semináři E-business: móda nebo nutnost?, jímž v Brně odstartoval celý projekt, se uskuteční další ze sedmi seminářů v přednáškovém sále Jihočeské hospodářské komory v Českých Budějovicích 20. června. Současně proběhne druhé kolo výzkumu, do kterého se zapojí vedle účastníků semináře stovka dalších firem v Budějovickém kraji. Bude zajímavé porovnat, nakolik se budou lišit svou připraveností na elektronické podnikání od jihomoravských podniků. Jejich představitelé, jimiž byli z 50 procent majitelé či ředitelé firem, přiznali jako druhou největší překážku s 19 % vlastní nedostatečnou znalost přínosů elektronického obchodování. Teprve na třetím místě se s 15 % umístila obava z malé bezpečnosti elektronických transakcí a dat a dále s 8 % nedostatečný právní rámec a také technologická nevybavenost firem. Cyklus seminářů a výzkumů o e-businessu v sedmi regionech zakončí sdružení BMI na jaře 2001 konferencí v Praze, na níž budou prezentovány také celkové výsledky výzkumu, do kterého se do té doby zapojí kolem tisícovky firem. Projekt, jenž chce pomoci firmám urychleně zvládnout přechod na elektronické podnikání, se uskuteční ve spolupráci s regionálními hospodářskými komorami a jeho sponzorem je společnost TELE2. Tento vedoucí alternativní poskytovatel telekomunikačních služeb v Evropě vstoupil na český trh v říjnu loňského roku s nabídkou vysokorychlostního permanentního bezdrátového připojení na Internet za velmi příznivé ceny. Svoje služby nabízí v Praze, Brně, Českých Budějovicích, Liberci a Plzni a postupně bude rozšiřovat svoji síť i do dalších měst. „V celé Evropě a tedy i v České republice se zaměřujeme zejména na malé a střední firmy. Proto jsme uvítali tento projekt, který poskytne našim současným i potenciálním zákazníkům reálné návody na efektivní využití Internetu v jejich každodenním podnikání“ uvedl Fredrik Ahlberg, generální ředitel TELE2.
|