| Tisková zpráva č. 38 29.11.2001 Na Liberecku jsou na elektronické obchodování připraveny nejlépe výrobní firmy Praha, 29. listopadu 2001 – V řadě ukazatelů existují rozdíly v připravenosti firem na elektronické obchodování v závislosti na tom, zda podniky působí v oblasti výroby, obchodu nebo služeb. Ukázal to průzkum v 116 firmách Libereckého kraje, který v rámci projektu TELE2 a BMI sdružení eBusiness Roadshow uskutečnila v listopadu společnost DEMA. Například vlastní webové stránky má 74 % výrobních firem, 60 % organizací poskytujících služby a jen 47 % obchodních organizací. Výrobní podniky také ve vyšší míře než ostatní používají svoje webové stránky k posílení znalostí o společnosti, k propagaci i k prodeji svých výrobků a služeb, ke komunikaci zákazníků s firmou či komunikaci firmy s obchodními partnery. Podle zaměření činnosti se liší podniky i odpovědí na otázku, jaká je největší překážka rychlejšího rozvoje elektronického obchodování mezi firmami. Zatímco 30 % obchodních firem označuje za hlavní bariéru nízkou úroveň znalostí informačních technologií a Internetu, 17 % nedostatečnou znalost přínosu elektronického obchodu a 14 % tíží problém plateb přes Internet, u výrobních firem vede s 23 % nedostatečná znalost přínosu elektronického obchodu před obavou z malé bezpečnosti transakcí a dat (21 %) a problémem plateb přes Internet (11 %). Také organizace poskytující služby pokládají za největší překážku vlastní neznalost přínosu elektronického obchodu (29 %) a malou bezpečnost transakcí a dat (24 %), avšak jako třetí největší překážku udávají nízkou úroveň znalostí informačních technologií a Internetu (21 %). Ve srovnání s Jihomoravským, Jihočeským, Plzeňským a Královéhradeckým krajem, kde proběhl stejný výzkum ve firmách o velikosti do 100 zaměstnanců v předcházejících měsících, jsou firmy Libereckého kraje se 79 % připojením k Internetu uprostřed tabulky, kterou vedou s 82 % jihomoravské a uzavírají se 72 % západočeské firmy. Souběžně s výzkumy v kraji se vždy koná také seminář o elektronickém obchodování. Ten příští pořádá BMI sdružení ve spolupráci s Regionální hospodářskou komorou Ostrava 30. ledna 2001 v hotelu Harmony Club v Ostravě. Program, jenž je založen na prezentaci praktických zkušeností firem, které již dosáhly při uplatnění Internetu ve svém podnikání konkrétních výsledků, bude uveden na www.brezen.cz. Projekt eBusiness Roadshow, jenž chce pomoci firmám urychleně zvládnout přechod na elektronické podnikání, organizuje ve spolupráci s regionálními hospodářskými komorami sdružení BMI a společnost TELE2. Tento vedoucí alternativní poskytovatel telekomunikačních služeb v Evropě vstoupil na český trh v říjnu loňského roku s nabídkou pevného bezdrátového připojení na Internet za velmi příznivé ceny. Svoje služby nabízí v Praze, Brně, Českých Budějovicích, Liberci, Plzni, Hradci Králové a chystá rozšíření své sítě do dalších měst. Ve všech regionech kromě Prahy nyní TELE2 snížil až do konce roku 2001 instalační poplatek o 86 % na 950 Kč bez DPH.
|