| Malé a střední firmy v Praze nejsou připraveny na elektronický obchod o nic lépe než mimopražské podniky 31.12.2001 Předpoklady o předstihu pražských firem před ostatními v připravenosti na elektronické obchodování se nepotvrdily. Ukázal to výzkum ve 145 malých a středních firmách s počtem do 100 zaměstnanců podnikajících v Praze, kterým byl z podnětu Úřadu pro veřejné informační systémy rozšířen výzkum probíhající v krajích v rámci projektu eBusiness Roadshow společnosti TELE2 a BMI sdružení. Připojení k Internetu má jen 73 % pražských firem, zatímco průměr za 613 firem z pěti krajů je 78 %, když nejlépe jsou na tom jihomoravské firmy, kterých je připojeno k síti 82 %. V podílu firem s vlastními webovými stránkami zaostává Praha s 54 % dokonce za všemi pěti kraji, se 71 % si nejlépe vede opět Jihomoravský kraj. Při srovnání, nakolik umožňují firemní stránky informování o novinkách, on-line objednávku, elektronickou platbu či další funkce, patří stránky pražských firem v míře využití k průměru. Určitým vysvětlením je skutečnost, že strukturou firem se Praha liší od ostatních krajů. Působí v ní hodně poboček velkých společností či obchodních řetězců, které nebylo možné zahrnout do vzorku firem velikosti s počtem do 100 zaměstnanců. Větší váhu tak dostaly zejména malé firmy s počtem do 10 zaměstnanců z oblasti služeb a obchodu, které zatím nepociťují potřebu využití Internetu. Stejně tak pražské firmy zahrnuté do výzkumu využívají pro své podnikání výrazně méně informací od Hospodářské komory, státu a Evropské komise než firmy v ostatních krajích, na rozdíl od nich však častěji uplatňují informace z marketingových výzkumů. Výsledky výzkumů, které provedla společnost DEMA v rámci projektu TELE2 a BMI sdružení prozatím v Jihomoravském, Jihočeském, Plzeňském, Královéhradeckém a Libereckém kraji, posloužily ke zpracování studie BMI, jež se stala přílohou Zelené knihy o elektronickém obchodu. Protože projekt původně nepočítal s výzkumem v Praze, Úřad pro veřejné informační systémy požádal i o výzkum mezi pražskými firmami, aby získané informace byly komplexnější.
|