Měsíc Internetu
Partneři
Hlavní akce
Ostatní akce
Akce v knihovnách

Sdružení BMI
Sondy do českého Internetu
Internet a zdravotně postižení
eBusiness Roadshow
Mezinárodní projekty
Tiskové zprávy
Kontakty



od: 
do: 


Novou ekonomiku nejlépe charakterizuje podle českých firem stálá dostupnost služeb
15.7.2002

Termín nová ekonomika se zrodil v souvislosti s pronikáním a využíváním informačních a komunikačních technologií do všech oblastí ekonomického života. Podle malých a středních českých firem ji charakterizuje především permanentní dostupnost služeb, tj. každý den, v každou dobu, odkudkoliv a kdykoliv. Ukázal to výzkum, který pro společnost TELE2 a BMI sdružení uskutečnila v 900 firmách do 100 zaměstnanců společnost DEMA.

 

Tento názor je častější u malých firem do 50 zaměstnanců (téměř každá druhá) než u středních firem nad 50 zaměstnanců (každá třetí). Ze sedmi krajů, kde výzkum proběhl, nejvíce tento aspekt preferovaly firmy z Libereckého kraje (46 %) a nejméně z Prahy (30 %). Podle zaměření činnosti jej nejčastěji uvedly firmy z oblasti zdravotnictví (71 %) a dopravy a komunikace (69 %).

 

Za další výrazný a průkazný rys nové ekonomiky je označována rychlost obchodních operací. Vyzdvihují ji častěji střední firmy (každá třetí) než malé firmy (každá pátá), nejčastěji ji uvádějí firmy z Prahy (29 %) a společnosti podnikající v cestovním ruchu  (42 %),  nejméně z Brněnského kraje (19 %). Jako třetí charakteristiku v pořadí udávají  všechny firmy nové způsoby  práce a řízení (15,2 %), které nová ekonomika vyvolává a vyžaduje.

 

Celkově každá desátá firma považuje za nejprůkaznější znak nové ekonomiky důraz na klientský servis a na spokojenost zákazníka. Zde platí, že čím je firma menší, tím je tento aspekt jmenován častěji. Z hlediska zaměření činnosti nejvíce zdůrazňují tento rys velkoobchodní firmy (19 %) a firmy z oblasti maloobchodu (13 %) a komerčních služeb (13 %).

 

O tom, že by novou ekonomiku charakterizovaly nižní provozní a režijní náklady, je přesvědčeno jen sedm firem ze sta (bez rozdílu jejich velikosti), nadprůměrně hodnotí tento aspekt obchodní organizace (10 %). Ještě méně často, u čtyř firem ze sta, vyvolává termín nová ekonomika představu intenzivního konkurenčního boje. Opět jde o názorovou shodu.

 

Výsledky průzkumu, který obsahoval na 90 otázek, posloužily BMI sdružení ke zpracování přílohy k Zelené knize o elektronickém obchodu, kterou přijala vláda ČR v lednu letošního roku. Podrobnější analýzu pak dostal pracovní tým, který nyní připravuje Bílou knihu o elektronickém obchodu. Z analýzy mj. vyplývá potřebnost podpory vzdělávání a aktivit přibližujících firmám podstatu  a přínosy elektronického obchodování.

 

Který aspekt charakterizuje tzv. novou ekonomiku založenou na využívání informačních technologií a internetu

 

 

rychlost obchodních operací

23,7 %

dostupnost služeb 24 hodin denně, 7 dní v týdnu

39,5 %

nižší provozní a režijní náklady

7,3 %

nové způsoby práce a řízení

15,2 %

důraz na spokojenost zákazníka a celkový zákaznický servis

9,8 %

intenzivnější konkurenční boj

4,1 %

jiný aspekt

0,3 %

 

 

 

 


 
MEZINÁRODNÍ PROJEKTY

Go Digital

Březen - měsíc Internetu

Mediální partneři

Odborný partner

Internet na veřejných místech

Veřejný Internet

eBusiness Roadshow

tele2

Internet a zdravotně postižení

KB jistota

SPONZOR WEBU