| Malé a střední české firmy dosud jen zřídka využívají elektronická tržiště 21.7.2002
Největším přínosem elektronických tržišť je možnost proniknout na nové trhy. Shodla se na tom téměř čtvrtina (23 %) z 900 malých a středních firem do 100 zaměstnanců, které se zúčastnily průzkumu sdružení BMI a agentury DEMA, podpořeného společností TELE2. Každá pátá firma oceňuje nejvíce na této formě obchodování možnost okamžitého porovnání s nabídkou konkurence a pružné reakce, třetím největším přínosem je podle 19 % firem rychlost uzavření obchodu. Přesto však zatím jen 4 procenta firem si v praxi vyzkoušela, jak takové elektronické tržiště funguje, dalších 14 procent to mělo v úmyslu do konce letošního roku, ostatní s touto možností vůbec nepočítají.
Častěji využívají elektronická tržiště firmy s počtem 51 až 100 zaměstnanců (9 %) než menší firmy, z jednotlivých odvětví mají nejvíce zkušeností podniky z oblasti informačních a telekomunikačních technologií (12 %) a z velkoobchodu (9 %). Ze sedmi krajů, ve kterých průzkum probíhal, nejčastěji obchodují na elektronickém tržišti firmy z Libereckého kraje (13 %). Za největší komplikaci účasti v elektronickém tržišti pokládá nejvíce firem svoji nezkušenost (31 %), a to malé do 10 zaměstnanců (30 %), středně malé od 11 do 50 zaměstnanců (33 %) i střední od 51 do 100 zaměstnanců (32 %). Dalšími v pořadí jsou absence osobních vztahů při obchodu (19 %) a vhodnost e-tržiště pouze pro některé produkty (19 %), důvěryhodnost transakcí (11 %), složitost procesu určení cen (9 %) a malý počet účastníků aukce (8 %). Ani u těchto důvodů nehraje příliš velkou roli velikost firmy. Výsledky průzkumu, který obsahoval na 90 otázek, posloužily BMI sdružení ke zpracování přílohy k Zelené knize o elektronickém obchodu, kterou přijala vláda ČR v lednu letošního roku. Podrobnější analýzu pak dostal pracovní tým, který nyní připravuje Bílou knihu o elektronickém obchodu. Co firma považuje za největší komplikaci účasti v elektronickém tržišti
|