Březen - měsíc internetu
Mediální
Odborní
Konference INSPO 2005
Junior Internet 2005
Mediální
Mezinárodní projekty
6.3.2005
Na 150 mladých lidí do 18 let, kteří se aktivně zajímají o internet, se sešlo v Praze v sobotu 5. března na konferenci Junior Internet. Jedna z hlavních akcí Března – měsíce internetu jim umožnila nejprve se utkat v nominačních soutěžích o nejlepší webové stránky, internetové projekty či texty na zadaná témata o internetu a poté se na konferenci seznámit s těmi nejlepšími pracemi a vyslechnout řadu podnětných přednášek. Vítězným autorům předal hodnotné ceny ministr informatiky ČR Vladimír Mlynář, který zároveň udělil zvláštní cenu ministra Vladimíru Vondrušovi za Strmilovské stránky , web obce Strmilov. Program obohatili díky grantu z programu Evropské unie Mládež rovněž mladí hosté z Litvy, Lucemburska a Slovenska.
Do nominačních soutěží 6. ročníku Junior Internetu došlo 250 přihlášek. V soutěži Junior Project autorů do 18 let byli oceněni 17letý Šimon Grimmich za Příručku k tvorbě webů, 16letý Lukáš Kořínek za web Be Inspired , zaměřený na vše kolem mobilních telefonů Siemens, 17letý Jakub Tománek za online hru Cold War a 17letý Marek Soldát za dva projekty. Prvním je MusicWeb, který se návštěvností 2000 čtenářů denně zařadil mezi nejnavštěvovanější online magazíny o hudbě na českém webu, a druhým internetový časopis O životě.
Ze Slovenska získali ceny 18letý Marek Hattas za DesingnServis, prostřednictvím kterého vytváří webové prezentace na zakázku, a 17letý Michal Hornický za web skupiny Mantinels .
V soutěži JuniorWeb pro autory do 14 let byla oceněna 14letá Eva Došková za internetovou prezentaci svých fotografií Mooney a třídní web. Druhým oceněným byl 14letý Radek Zapletal za stránky o programování Mfc.Chytrák.cz. Ze slovenských soutěžících byli vyhodnoceni sourozenci Martin (13) a Monika (11) Minárikovi za internetový časopis Hviezdička.
Nejlepší webové stránky dětské knihovny v soutěži Webík připravil 14letý Ondřej Staněk pro Knihovnu Kroměřížska . V soutěži Junior Text ve starší kategorii zvítězil 18letý Jan Linhart s povídkou na téma mobilní telefony. Stejné téma zvolila nejlepší slovenská účastnice ze Slovenska 14letá Zuzana Kollárová a nakupování na internetu se týkala povídka 13leté Kláry Goldmanové.
Jednání konference bylo tlumočeno do znakové řeči pro skupinu žáků Speciální školy pro sluchově postižené ve Valašské Meziříčí, kteří se na konferenci nominovali účastí v soutěži Junior Text. Lukáš Murín v ní obdržel zvláštní cenu za text na téma bezpečnosti na internetu, v němž mimo jiné popisuje, jak přes internet komunikuje se sluchově postiženými kamarády z Kypru, Řecka a Estonska.
Z ankety účastníků nominačních soutěží, ve které obdrželi organizátoři 250 vyplněných dotazníků, vyplynulo, že v 69 % případů se připojují k internetu doma, že 65 % se jich připojuje denně a že s internetem se nejčastěji naučili pracovat sami (78 %), 9% to naučil rodič, 5 % kamarád a 4 % učitel.
V programu vystoupili také zahraniční účastníci, podle kterých v jejich zemích obdobná konference pro děti neexistuje. Zatímco lucemburští zástupci si stěžovali na vysoké ceny připojení k internetu, které jsou vinou Lucemburské pošty jako dominantního poskytovatele až dvakrát vyšší než v sousední Francii, litevští se pochlubili výraznou podporou státu v podobě třetinového příspěvku při nákupu počítače či poloviční slevy za připojení pro nejlepší studenty. Školy a univerzity mají připojení zdarma a díky masivní podpoře státu nyní připadá jeden počítač na 6 studentů, zatímco v roce 2000 to bylo na 60 studentů.
S velkým zájmem se setkala prezentace 18letého Jana Řežába, který předloni na Junior Internetu zvítězil ve své kategorii s projektem Redboss, vloni již na konferenci vystupoval jako porotce a letos se podělil o zkušenosti s budováním úspěšné firmy, která vyvíjí hry pro mobilní telefony a dodává je do více než 40 zemí světa. Několik zajímavých nápadů bylo představeno v Burze internetových projektů, ve které mladí autoři hledali spolupracovníky pro rozvinutí svých projektů.
Tradicí konference zůstalo, že téměř všichni její účastníci si odnesli hodnotné ceny z tomboly, které věnovaly společnosti Computer Press, ČSOB, DIGI TRADE, DTP Studio, eProton.cz, LangMaster, Microsoft a Zoner Software. Naopak po pěti letech, kdy se Junior Internet konal vždy v pražském Klubu Lávka, se šestý ročník konference přesunul do prostor Fakulty humanitních studií UK v Praze – Jinonicích. Našel zde však nejen pochopení u děkana Jana Sokola, který zaujal účastníky svým úvodním vystoupením, ale i velmi vhodné prostředí.
Poprvé byla konference Junior Internet dvoudenní. Aktivnější mladí lidé z Junior Internetu, kteří již vytvářejí úspěšné internetové projekty, se totiž rozhodli scházet častěji než jen jednou ročně a vytvořili platformu Business For Youth (B4Y). Setkání B4Y jsou určena užšímu okruhu mladých lidí, probíhají zhruba čtyřikrát ročně a jsou zaměřena především na networking, navazování kontaktů a spolupráce. Tentokrát se setkání uskutečnilo v neděli 6. března a zúčastnili se ho i zahraniční hosté konference.
Projekt Junior Internet probíhá v rámci kampaně Březen – měsíc Internetu. Záštitu nad ním převzali evropský komisař Ján Figeľ, ministryně školství, tělovýchovy a mládeže ČR Petra Buzková a děkan FHS UK, prof. Jan Sokol. Projekt Junior Internet organizují z větší části sami mladí lidé, sdružení v občanském sdružení Together Czech Republic, s pomocí BMI sdružení a Klubu Domino, Dětská tisková agentura. Projekt Junior Internet se umístil na 3. místě v celoevropské soutěži projektů mladých lidí Být při tom. Tento projekt byl uskutečněn s podporou Evropské unie. Obsah tohoto projektu nemusí vyjadřovat stanovisko Evropské unie či Národní agentury ani nezakládá odpovědnost z její strany.
Podrobnosti o Junior Internetu jsou na www.juniorinternet.cz, informace o programu Března – měsíce internetu na www.brezen.cz. Tiskové zprávy BMI sdružení najdete také v servisu novinářského portálu na adrese www.PRnet.cz.
Záštitu nad 8. ročníkem Března – měsíce internetu poskytlo Ministerstvo informatiky ČR, hlavními komerčními partnery BMI 2005 jsou Asociace pro elektronickou komerci, ČSOB a DIGI TRADE, mediálními partnery Atlas.cz, Český rozhlas, Právo, Protext – PR servis ČTK, Springer Media CZ, Vogel Burda Communications, odbornými partnery FOR Internet a EPMA.