Mladý lidem nabízí internet uplatnění i výdělek
Patří k nim též vítězové soutěže Junior Web v kategorii do 18 let Štěpán Mejzlík a Marek Soldát. První z nich nabízí sice zdarma na webu www.english.online.cz, který je zaměřen na výuku angličtiny, řadu testů, textů, poslechů, slovíček či gramatiky, ale v komerční části vydělává na tvorbě vlastních programů pro výuku angličtiny (Nepravidelná slovesa nebo Moje slovíčka), kterých již autoři prodali několik set. Web shlédne denně průměrně 1200 lidí, projekt má více než 10 000 registrovaných uživatelů. Marek Soldát se přihlásil do soutěže se dvěma projekty. Internetový reklamní systém Efektiv (www.efektiv.cz) je inovativní tím, že jako první u nás nabízí tzv. kombinované reklamní plochy, které umožňují webmastrům přizpůsobit rozměry reklamního proužku svým potřebám. Vyhledávač zboží v internetových obchodech Naakup (www.naakup.cz), ve kterém jsou zařazeny tisíce položek z různých internetových obchodů, umí zboží roztřídit do jednotlivých kategorií.
V kategorii do 15 let získali v soutěži Junior Web cenu Bronislav Robenek za Vlaksim.cz, projekt sdružující mladší i starší vlakové nadšence a amatérské i profesionální fotografy, a Filip Kroča za web www.online-hry.cz. Web nabízí odkazy na téměř 850 on-line her z celého světa. U každé je stručný popis, počet stažení, hodnocení i komentáře.
V soutěži Junior Text byli oceněni Jan Vacula ze Střední průmyslové školy elektrotechnické v Brně v kategorii do 18 let a Barbora Goldmannová z Gymnázia J.A.Komenského v Uherském Brodě v kategorii do 15 let. Speciální cenu poroty obdržel Jindřich Mikulík, těžce sluchově postižený žák ze Základní školy pro sluchově postižené ve Valašském Meziříčí.
Během inspirativního programu probíhala rovněž tombola, v níž mnozí účastníci získali některou z cen, které věnovaly společnosti Computer Press, Grisoft, LANGMaster, Microsoft, Software602, Symantec, Vogel Burda Communications, Zoner Press a Zoner Software.
Závěr konference patřil burze projektů, v níž mladí tvůrci představili svoje projekty, pro které hledají spolupracovníky, popřípadě které nabídli k převzetí.
Projekt Junior Internet vznikl v roce 2000 z iniciativy dětí, které jej začaly s pomocí BMI sdružení organizovat každoročně v rámci kampaně Březen – měsíc Internetu. Za 7 let se ho zúčastnilo téměř 1600 mladých lidí a vytvořila se kolem něj silná komunita mladých lidí, kteří vytvářejí úspěšné projekty na internetu, či dokonce založili vlastní firmy. Letos mladí organizátoři získali grant Mezinárodního višegrádského fondu a programu Evropské komise Mládež a díky tomu se Junior Internet uskutečnil i v Maďarsku, Polsku a na Slovensku.
V rámci projektu rovněž proběhl v jednotlivých zemích průzkum na téma Mladí lidé a internet ve střední Evropě. Vyplynulo z něho například, že čtyři pětiny z téměř 500 respondentů se naučily pracovat s internetem samy, zbytek k internetu přivedl učitel, kamarád nebo rodič. O nákupu počítačových komponentů rozhoduje v rodině 55 % respondentů samo, dalších 31 procent společně s ostatními. Čeští účastníci Junior Internetu pracují s internetem nejčastěji 5 let, zatímco jejich zahraniční vrstevníci 3 roky.
Záštitu nad projektem převzalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Ministerstvo informatiky ČR a děkan FHS UK Jan Sokol. Partnery konference byly společnosti Symantec a IPEX, mediálními partnery Moje 1. noviny, Dětská tisková agentura, Dětská televize, Ident Stream, Česká škola.cz, Studentské stránky.cz a bbKontext.
Junior Internet je jednou z nejsledovanějších akcí projektu Březen – měsíc internetu. Hlavními partnery 9. ročníku BMI jsou Česká pošta a GRISOFT, vzhledem k tematickému zaměření 9. ročníku BMI na e-government poskytují záštitu a podporu předseda vlády a Úřad vlády České republiky, Ministerstvo financí, Ministerstvo informatiky, Ministerstvo práce a sociálních věcí, Ministerstvo průmyslu a obchodu, Ministerstvo spravedlnosti, Ministerstvo vnitra a portál BusinessInfo.cz. Mediálními partnery jsou Český rozhlas, Protext – PR servis ČTK, deník Právo, vydavatelství Springer Media CZ, Vogel Burda Communications a časopis Egovernment, odborným partnerem FORInternet.