Portál veřejné správy

Vložil bmi, 18 Únor, 2006 - 15:32

Portál veřejné správy, jehož správcem je Ministerstvo informatiky ČR, je zákonem č. 365/2000 Sb. o informačních systémech veřejné správy, legislativně ukotven jako elektronická brána do úředního světa. Hlavním smyslem Portálu je pomoci občanům a firmám v orientaci a komunikaci s úřady veřejné správy.

Portál veřejné správy má dvě základní části:

  1. informační
  2. transakční (neboli elektronická podání).
Informační část
portálu obsahuje následující aplikace:
 

Adresář

nabízí přístup k informacím o jednotlivých orgánech veřejné správy a správních územích měst a obcí. U informací o správních územích jednotlivých měst a obcí najde návštěvník základní data dodávaná Českým statistickým úřadem. Jedná se zejména o informace o první písemné zmínce o obci/městu, nadmořské výšce, počtu základních škol a podnikatelských subjektů, počtu obyvatel včetně podílu žen a průměrného věku atd.

Zákony

umožňují především laické veřejnosti získat zaručené informace o platném znění předpisů České republiky a Evropské unie včetně možnosti jejich stažení. Cílem sekce Zákony je zajistit všeobecný přístup k platnému právu. Návštěvníci Portálu veřejné správy tak mají možnost získat aktuální znění zákonů včetně možnosti stažení a uložení celého textu, věstníků krajů a základních právních dokumentů Evropské unie.

Životní situace

nabízejí pomoc při jednání s orgány veřejné správy formou srozumitelných státem garantovaných návodů. Poskytují informace kde, co a jak vyřídit, zda se platí správní nebo jiné poplatky, které doklady je třeba předložit apod. Pomáhají s vyřizováním nejrůznějších agend, od těch každodenních až po ty, které běžný občan vyřizuje jen několikrát za život.

Návody jsou
  • tematicky řazeny (Občan, Podnikatel, Cizinec),
  • propojeny s výše uvedeným adresářem obsahujícím kontakty na orgány veřejné správy,
  • odkazují na právní předpisy,
  • nabízejí související popisy postupů a informují o možnostech elektronického podání.
  • propojeny s mapovými službami,
  • přístupné dálkově na jednom místě prostřednictvím Internetu.

Životní situace v současné době obsahují více než 350 návodů na postup při vyřizování úředních agend. Návody jsou vytvářeny, aktualizovány a garantovány orgány veřejné správy a následně kontrolovány redakcí portálu. Vaše připomínky nebo náměty k návodům je možno sdělit přímo konkrétnímu orgánu veřejné správy, který daný popis postupu zpracoval (je uveden v popisu životní situace).

Mapové služby

jsou vstupní branou k tématickým (oborovým, resortním) územně vázaným informacím. Zveřejňované mapy a tematické mapové vrstvy jsou celoplošné, obsahově garantované, aktualizované a metadatově popsané. Mapové služby primárně využívají státní mapová díla, státem garantované a udržované registry, tématické sady a databáze a cílem projektu je sdílení co nejširšího spektra dostupných datových zdrojů a jejich ucelená publikace. V současnosti převažují tematické vrstvy z oblasti životního prostředí a geologie. Aktuálně připravujeme sady z oblasti dopravy, zemědělství, aj.

E-learningové kurzy

Novinkou Portálu jsou e-learningové kurzy, které jsou dostupné široké veřejnosti zdarma od počátku roku 2006. Kurzy jsou stejně jako při výuce podle v Evropské unii uznávaného standardu ECDL (European Computer Driving Licence) zaměřeny na jednotlivé tematické oblasti (od základních pojmů, správy souborů po textový editor, tabulkový kalkulátor, databáze, prezentace a práci s internetem a e-mailem).

Před odkaz na úvodní stránce Portálu veřejné správy se uživatel zaregistruje, může postupně procházet jednotlivými kurzy a po jejich úspěšném dokončení (absolvování zkušebního testu) dostane „osvědčení“.

Tyto e-learningové (elektronické, využívající moderní technologie) kurzy jsou vedle Národního programu počítačové gramotnosti dalším prostředkem k podpoře vzdělávání. Znalost práce s moderními informačními a komunikačními technologiemi je klíčová pro zaměstnanost, naopak její neznalost je často hlavní příčinou nezaměstnanosti starší ročníků, absolventů škol a lidí s nižším vzděláním.

Dále uživatel na Portálu veřejné správy najde Obchodní věstník, seznam veřejných zakázek a mnoho dalších odkazů.

Projekt životních situací byl v mezinárodní soutěži eGovernment Award 2005 oceněn jako ukázkový projekt elektronické veřejné správy. Portál také v minulých letech získal ohodnocení Událost roku české informatiky a telekomunikací 2003 (udělované tradičně na veletrhu Invex) a cenu INFORUM 2004, kdy jsou oceňovány produkty, služby nebo činy spojené s elektronickými informačními zdroji.

Transakční část

(též označována jako elektronická podání), která slouží pro zprovoznění elektronických služeb veřejné správy, tak aby bylo možné zajistit výměnu dat mezi občany a firmami na jedné straně a orgány veřejné správy na straně druhé. Samostatnou oblastí je výměna dat mezi samotnými orgány veřejné správy, kterou transakční část portálu také poskytuje.

Hlavním cílem transakční části je umožnit vyřízení co nejširšího okruhu agend elektronickou cestou, kdy občan nebo firma nemusí podávat klasické papírové formuláře či výkazy, ale mohou tyto informace předávat orgánům veřejné správy elektronickou cestou. Výrazný přínos aplikace je však i na straně zapojených institucí, které mohou s daty dále pracovat a tím odpadají náklady na převod údajů z papírové do elektronické podoby. Díky jednotnému a již odzkoušenému způsobu elektronického předávání dat se pak mohou subjekty veřejné správy zaměřovat na rychlý vývoj online služeb místo opakovaného vytváření společných základních stavebních prvků požadovaných pro všechny služby online.

Obecně transakční část portálu veřejné správy poskytuje:
  • společnou infrastrukturu, která umožňuje propojení na jednotlivé úřady veřejné správy,
  • uživatelům jednotný přístup ke všem zprovozněným elektronických službám,
  • úřadům bezpečnou infrastrukturu a opakovaně použitelné komponenty.

Transakční část PVS prošla od svého vzniku v září roku 2003 několika základními milníky, kdy významným krokem bylo navázání spolupráce s Českou správou sociálního zabezpečení a příprava první elektronické služby. V současné době jsou pro Českou správu sociálního zabezpečení úspěšně realizovány následující služby:

Celý proces vyžadoval přípravu jednak na straně Portálu veřejné správy tak i na straně České správy sociálního zabezpečení a zároveň bylo nutné seznámit vývojáře mzdových a personálních systémů s pravidly komunikace přes Portál. Vlastní zasílání formulářů Evidenčních listů důchodového pojištění bylo zahájeno 1. ledna 2005 a do 31. srpna 2005 přes transakční část Portálu prošlo více než 4 000 000 formulářů. Od 1. července 2005 byla spuštěna elektronická služba přihlášek a odhlášek zaměstnanců k nemocenskému pojištění, kde do konce srpna roku 2005 bylo přijato a akceptováno více než 2 000 000 těchto formulářů.

V průběhu roku 2005 byla k transakční části Portálu veřejné správy připojeny

  • služba krajského úřadu Středočeského kraje Předložení odvolání stavebního úřadu,

jedná se o zasílání stavební dokumentace z prvoinstačního stavebního úřadu na odbor stavebního řízení krajského úřadu. Na rozdíl od výše zmíněných služeb, kde se jedná o komunikaci firem s orgánem veřejné správy, se zde jedná o službu, které zajišťuje komunikaci mezi orgány veřejné správy.

S rozvojem transakční části PVS byly připraveny další nové elektronické služby, které umožní efektivněji zasílat požadované formuláře příslušným orgánům.

·        sběr poštovních výkazů pro Ministerstvo informatiky,

·        elektronická podání pro daňovou správu,

·        statistika Intrastat pro celní správu.

Pro podporu tvorby aplikací souvisejících s transakční částí Portálu veřejné správy slouží Komunitní server. Naleznete zde diskuzní fóra o vývoji aplikací pro jednotlivé implementované služby a jejich transakce, nejčastější otázky a odpovědi na ně, vývojářskou dokumentaci, ukázky zdrojových kódů a další užitečné informace.

Bližší informace o službách a jejich využívání z uživatelského hlediska lze získat v nápovědě (na pravé straně obrazovky) uvedené na Portálu veřejné správy.